O/S | | Operativsystem. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1218 gange.
| OBJEKTORIENTERET | | Objektorientering (OO) er et ret forvirrende område. Det går groft sagt ud på, at man koncentrerer sig om ting i stedet for processer, for eksempel et dokument i stedet for tekstbehandlingsprogrammet. Dette giver sig udslag i forskellige grafiske operativsystemer, hvor man kan starte sit tekstbehandlingsprogram ved at lade som om man starter sine dokumenter og lignende. Det man oftest kommer ind på i forbindelse med objektorientering, er de objektorienterede programmeringsmetoder, OOP. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1229 gange.
| OCR | | (Optical Character Recognition) en teknik, der sætter en computer i stand til at genkende trykte bogstaver og i visse tilfælde endda håndskrift. Anvendes for eksempel af postvæsenet til automatisk sortering af breve og girokort. Der følger tit OCR-programmer med, når man køber en scanner, men kvaliteten er ikke altid tilfredsstillende. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1336 gange.
| OFF-LINE | | "Ikke klar". Se on-line. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1210 gange.
| ON-LINE | | "Klar", direkte tilgængelig. Hvis en printer er on-line, er den klar til at modtage data fra computeren og udskrive dem. Hvis en computer er on-line, betyder det som regel at den har forbindelse til en anden computer, tit via et modem. Selve on-line begrebet stammer formentlig fra dengang, enhver forbindelse med en computer foregik gennem en dum terminal, der kun virkede når den havde en direkte linie til en central computer. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1275 gange.
| ON-LINE HJÆLP | | En hjælpefunktion der er indbygget i et program, så den hele tiden er tilgængelig, hvis behovet opstår. På denne måde undgår man at skulle sidde med kænpestore manualer og bladre rundt i tide og utide. Se også hypertext og kontext-sensitiv hjælp. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1235 gange.
| ON-LINE SPIL | | Et spil, der spilles på en anden computer end den, spilleren sidder ved. Spillerens kommandoer og spillecomputerens respons sendes via et modem mellem de to computere. Det er ofte meget store computere, der er værter for on-line spil, og spillenes popularitet skyldes, at flere spillere kan være med på en gang. On-line spil er typisk eventyrspil, hvor alt foregår i form af skrevne kommandoer i stedet for grafiske brugergrænseflader, der ville tage for lang tid at sende via modem. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1337 gange.
| OOP | | (ObjektOrienteret Programmering), kunsten at opdele sine programmer i objekter, der hver især selv udfører de ting, der kan udføres på dem (objekterne er selv små programstumper med tilhørende data). Herved skal et program bede sine objekter om at udføre forskellige handliger i stedet for selv at udføre dem. Der er tale om en radikalt anderledes måde at programmere på, og i forbindelse med OOP taler man meget om, hvor let det bliver at genbruge sine objekter i andre programmer, så den tid det tager at lave et program, på længere sigt falder drastisk. Til gengæld tager det ret lang tid at lære effektiv programmering med OOP-teknikker. OOP er ikke et programmeringssprog i sig selv, men OOP-teknikkerne kan anvendes i nogle versioner af sprogene Pascal (f.eks. Object Pascal og Turbo Pascal fra version 5.5 og frem) og C (kaldet C++), samt i forskellige andre sprog, der er født til OOP (Smalltalk, Oberon m.fl.). Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1352 gange.
| OPERATIVSYSTEM | | Styresystemet- den samling af programmer der er nødvendig, for at en computer overhovedet kan fungere. For eksempel skal der et program til at sammensætte de enkelte sektorer på en diskette til filer, så det er muligt at hente programmer og data ind fra disketten uden at vide, præcis hvor på disketten de fysisk befinder sig. Operativsystemet overtager og kontrollerer altså en række af de maskinafhængige opgaver, forskellige applikationsprogrammer på et eller andet tidspunkt skal udføre. Derfor er man ikke nødt til at skrive alle programmer om, hvis man for eksempel får en ny type diskette, eller skifter fra diskette til harddisk. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1198 gange.
| OPGRADERING | | At skifte noget ud med noget nyere, der som regel er kompatibelt med det gamle. Man kan f.eks. opgradere et program, når der kommer en ny version med færre fejl eller flere funktioner, eller man kan opgradere sin PC hvis den bliver for langsom. Der er på det seneste kommet en serie processorer, specielt beregnet til at opgradere en gammel processor, uden at man behøver skifte resten af motherboardet ud. Dette er de såkaldte DX2- og overdrive-processorer. Der findes ligeledes motherboards, hvor man kan starte med en 80386-processor, og senere skifte den ud med en 486. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1209 gange.
| OPLØSNING | | 1: Et udtryk for, hvor mange prikker (pixels) en skærm kan vise vandret og lodret. De allerførste skærmkort kunne kun vise tekst, så her var det ikke relevant at tale om opløsning i traditionel forstand. Nutildags kan normale skærmkort af VGA-typen normalt vise fra 320x200 op til 1024x768 pixels. Tit angives også det maximale antal forskellige farver, kortet kan vise på én gang, for eksempel betyder 800x600x32768 at kortet kan vise 800 pixels vandret og 600 lodret i 32768 forskellige farver på en gang. Man skelner mellem kortets og skærmens opløsning. For at man kan bruge en bestemt opløsning skal begge dele kunne klare det. 2: Antallet af prikker pr. tomme (DPI), en printer kan lave. Dette tal varierer fra omkring 70 for gamle otte-nåls matrixprintere og opefter. Jo flere DPI desto pænere resultat. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1151 gange.
| OPTISK DISK | | En disk, hvor lagringen involverer lys, oftest i form af en laser. Ensempler er CD-ROM, MO-drev og WORM-drev. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1165 gange.
| OPTISK LAGER | | Lagring af data ved hjælp af (laser-)lys. Typisk på en CD-ROM eller laserdisc. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1168 gange.
| OS/2 | | Et PC-operativsystem, der i starten blev udviklet af IBM og Microsoft i fællesskab, og som også planlægges til andre maskintyper end PC'ere. Da Windows pludselig opnåede stor popularitet, trak Microsoft sig ud af samarbejdet, og IBM fortsatte alene. OS/2 var før version 2.0 et tekstbaseret operativsystem ligesom DOS, men med mulighed for bl.a. multitasking. Fra version 2.0 kom der en grafisk brugerflade til (den såkaldte Workplace Shell), og først herefter kom der lidt gang i salget. På grund af gamle licensaftaler mellem Microsoft og IBM, kan OS/2 også køre DOS- og Windows-programmer. Til gengæld kræver det en meget kraftig maskine med en masse RAM (helst ikke under 8 megabytes), samt en stor harddisk (omkring 60 megabytes, bare for at have plads til selve OS/2). IBM sælger OS/2 med slogans som "En bedre DOS end DOS og en bedre Windows end Windows", og da OS/2 kan køre de fleste Windows-programmer (fra OS/2 version 2.0 kan man køre programmer skrevet til Windows 3.0, og fra OS/2 version 2.1 og så dem til Windows 3.1) , er der endnu ikke forrygende mange, der har lavet programmer specielt til OS/2 ("Det er jo nok at lave dem til Windows, så kører de også under OS/2"). Dette har sammen med de store hardware-krav, indtil videre sat en vis dæmper på OS/2's succes. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1198 gange.
| OUTPUT | | Uddata. Det, et program giver retur efter at have behandlet en mængde input (inddata). Det behøver ikke være en udskrift på skærm eller printer, men kan f.eks. også være en bestemt handling udført af en computerstyret maskine som respons på nogle måleresultater fra maskinens følere. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1165 gange.
| OVERDRIVE | | En processortype, der er beregnet til at erstatte en eksisterende processor i et motherboard, og derved give motherboardet en bedre ydelse. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1185 gange.
| OVERSÆTTER | | Compiler. Oprettet 1993-01-01 12:00:00. Læst 1172 gange.
|
|